logo
logo

Kontakt

Marketing 20/12/2022

Jak­ a­ kde­ najít­ správného ­influencera?

Zveřejněno f168691

komentáře 0

Influencer marketing je jednou z nejefektivnějších metod propagace produktů nebo služeb. Avšak, abyste se svým influencerem úspěšně spolupracovali, musíte jej nejprve najít. Jak na to?

Kdo je influencer?

Dva uživatelé sociálních sítí – jeden je známý herec nebo zpěvák s miliony fanoušků, druhý je trenér z fitka s menším počtem sledujících. Oba mohou být influenceri, nezáleží totiž na velikosti publika, ale na účelu, pro který je sledují. Pojem influencer znamená „vlivný uživatel internetu“ a jejich vliv se zaměřuje na specifickou cílovou skupinu. Vliv influencerů se projevuje především na nákupním rozhodování a preferencích sledujících.

Kdo je ambasador?

Ambasador je v kontextu propagace na sociálních sítích influencer, který je spojován se značkou intenzivněji než v rámci jednorázové spolupráce a jedná se o dlouhodobější vztah. Oproti influencerovi může být ambasador spojen se značkou i bez placené spolupráce, například protože má ke značce osobní vztah. Ambasadoring je v oblibě i mezi firmami, kde se využívá například LinkedIn Ambasadoring, kdy za firmu velmi aktivně vystupují její zaměstnanci.

Jak si influencera vybrat?

Při výběru influencera je důležité neohlížet se pouze na počet jeho sledujících, ale zaměřit se na cílovou skupinu, kterou chcete oslovit. Existují dva typy influencerů – celebrity s plošným dosahem, vhodné pro značky, které chtějí zasáhnout co možná nejširší část populace, a influenceři s konkrétním zájmem, vhodní pro menší značky, které potřebují zaměřit svá sdělení na přesně profilovanou cílovou skupinu. Důležité je také sledovat míru a kvalitu zapojení, tedy jak se sledující zapojují do dění a jaký vliv má influencer na své publikum. Kvalita profilu a transparentnost vůči datům a spolupracím jsou rovněž důležité faktory.

Formy spolupráce s influencery

Individuální dohoda o spolupráci je obvyklá forma spolupráce s influencery. Tyto influenceri, kteří jsou již dobře orientováni v oblasti, nabídnou standardizovanou nabídku, která obsahuje přesnou specifikaci a cenu všech bodů spolupráce. Mezi tři běžné formy spolupráce patří:

  • finanční odměna
  • affiliate marketing
  • barter/sleva na produkty

Finanční odměna je nejčastější formou spolupráce, kdy influencer získává finanční odměnu za poskytnutou službu. Affiliate marketing spočívá v tom, že influencer získává provizi za prodeje vygenerované prostřednictvím jeho slevového kódu nebo odkazu. Barter nebo sleva na produkty je forma odměny pro influencery s menším dosahem, kdy si mohou nechat výrobek, kterým reklamu dělají, nebo poskytnout slevu svým sledujícím. Výsledná dohoda může často kombinovat několik forem spolupráce.

Platformy

Influencer marketing je v současné době velmi populární, a proto se influencerové objevují na nejrůznějších sociálních sítích. Největšími doménami influencerů jsou však stále YouTube, Instagram a TikTok. YouTube je domovem nejvlivnějších influencerů, kteří se věnují konkrétním tématům, jako jsou kryptoměny, cestování nebo líčení. Instagram je pak ideální pro lifestylové tvůrce, kteří mohou dokumentovat svůj život a přitom být úspěšní. TikTok se během velmi krátké doby dostal mezi nejpoužívanější platformy světa a nabízí obrovský potenciál. Facebook, ačkoliv je nejpoužívanější sociální sítí světa, mezi influencery a značkami není tak populární jako jiné platformy.

Kde je hledat?

Pokud hledáte vhodného influencera pro vaši značku, existuje několik osvědčených způsobů, jak to udělat. Neexistuje unifikovaný postup, jak najít toho pravého influencera, a tak se můžete snažit najít ho skrze sociální sítě, hashtagy, vyhledávání na internetu nebo použitím specializovaných platforem. Na sociálních sítích můžete najít influencera přímo mezi vašimi sledujícími nebo použít hashtagy, které vás zajímají, a prohlížet příspěvky. Vyhledávání na internetu a využití facebookových skupin může také vést k nalezení vhodného influencera. Existují také specializované platformy, které propojují vlivné uživatele sociálních sítí se značkami a nabízejí databázi influencerů. Nástroj Lafluence je jedním z takových nástrojů, který udržuje databázi především českých a slovenských influencerů.

Pro úplnost je dobré uvést nejvýznamnější české influencery, kteří propagují různé značky na sociálních sítích. Tito influenceri mohou být inspirací i pro malé podnikatele, kteří hledají vhodné propagační partnery. Pořadí influencerů zde uvádíme podle počtu sledujících na Instagramu.

Na prvním místě se umístil bývalý fotbalový brankář Petr Čech, který má více než 2,4 milionu sledujících. Petr Čech je nejen v České republice, ale i v zahraničí velmi známou fotbalovou celebritou, ačkoli na Instagramu převážně komunikuje česky.

Na druhém místě je MMA zápasník Makhmud Maradov, který má přes 2 miliony sledujících. Makhmud Maradov není jen český influencer, ale má fanoušky po celém světě, zejména v oblasti střední Asie. Narodil se v Uzbekistánu a své příspěvky píše hned ve čtyřech jazycích.

Třetí místo patří moderátorovi Leoši Marešovi, který má více než 1,1 milionů sledujících na Instagramu. Leoš Mareš se zaměřuje především na české publikum, zatímco Petr Čech a Makhmud Maradov mají fanoušky po celém světě. Leoš Mareš je tak nejspíše nejúspěšnějším influencerem s ryze československým dosahem.

Mezi další významná jména české influencer scény patří například Jirka Král, Anna Šulcová, Monika Bagárová, Ben Cristovao a Kovy, kteří mají stovky tisíc sledujících.